در این مقاله قصد داریم تا با شما در مورد روش های اجتناب از اشتباهات بزرگ در بازاریابی محتوا صحبت کنیم. اشتباهات، لغزش ها، خطاها و کم دانستن هر چند که اعتراف کنیم نباید وجود داشته باشند اما باید گفت که این ها بهترین معلمان ما هستند.
جمله معروف ” اگر اشتباه نکنید، نمی توانید هیچ کاری انجام دهید. مثبت نگر باشید زیرا یک عملگر اشتباه می کند. ” برای شروع این مقاله می تواند مفید باشد زیرا خود من و یا بسیاری از مشتریان ما تجربیات زیادی را در این راه کسب کرده ایم که برای شما در مقالات یا در جلسات مشاوره شرح می دهیم. می توانید با خواندن مقالات مربوط به بازاریابی محتوا از باید ها و نبایدهای موجود در این راه درس بگیرید و مسیر خود را به درستی طی کنید.

اشتباه اول در بازاریابی محتوا: تلاش برای همه چیز

برای هفت سال ما پست های یک وبلاگ را بررسی کردیم که نشان می داد که کارخانه ای در ویرجینای اردن چگونه کار می کند. این وبلاگ به توضیح در مورد فعالیت هایی مانند: پخت و پز، باغبانی، کشاورزی، طراحی گل، مسافرت، آبزیان، ساخت و ساز و اخبار پرداخته بود. وجود همچین بلاگی به هر خواننده ای هر اطلاعاتی را می داد زیرا این وبلاگ به یک پایگاه داده وفادار تبدیل شده بود.
البته بعد از مدتی بهترین نتیجه ای که می شد از ورودی این وبلاگ گرفت این بود که همان مشتری یا کاربری که می خواهد یاد بگیرد که بهترین چاقوی آشپزخانه کدام چاقو است، اهمیتی نمی دهد که چگونه انگور شکوفا می شود با این که چگونه سیل ها در تاکستان ها تاثیر می گذارند.
در چنین شرایطی وبلاگی پر از محتوا ایجاد شده است که به جای خواندن مقاله مورد نظرمان مارا سرگرم خواندن چیزهایی می کنند که برای ما آن چنان ضرورتی نداشته است.

چگونه در بازاریابی محتوا باید این مشکل را رفع کرد؟

محتوای وبلاگ را به جای قرار دادن در یک وبلاگ در دو یا سه وبلاگ جداگانه تقسیم می کنیم. یکی از وبلاگ ها مخصوص مسائل تفریحی تر مانند بخش سفر و غذا می شود و به طور متمرکز بر همین شاخه فعالیت می کند و وبلاگ دیگر برای بخش های تخصصی تر مانند تجهیزات کارخانه، بازریابی کارخانه ها و ارتباطات آن ها به صورت کامل تر صحبت می کند.
به این ترتیب مخاطب با ورود به وبلاگ یا سایت احساس سر در گمی نخواهد کرد و متوجه می شود با چه محتوایی رو به رو است.

بازاریابی محتوا و نکات مهم در این رابطه

اشتباه دوم در بازاریابی محتوا: اصرار برای انجام اشتباه

بزرگترین اشتباهی که هر فردی در بازاریابی محتوا انجام می دهد این است که در ابتدا به مشتریان گوش ندهد و متوجه نیاز مشتری و سوالات او نشود. علاوه بر مشتری ها، موتورهای جستجو هم ممکن است به ما کمک کنند که چه کاری باید انجام دهیم.
سوالات کاربر و نیاز آن ها از سایت و جستجو در فضای اینترنت همه به این معنا است که کاربر به محتوایی ساده و قابل فهم نیاز دارد تا بتواند آن چیزی که نیاز دارد را به سادگی بیاموزد و از سایت بهترین استفاده را داشته باشد. نوشتن مقالات تخصصی و پر کردن مقالات با کلماتی که به گوش هر فرد آماتوری نا آشنا است، اشتباهی بزرگ در بازاریابی محتوا است.

چگونه در بازاریابی محتوا باید این مشکل را رفع کرد؟

ویل رینولدز، مدیر عامل شرکت Seer Interactive می گوید #محتوا نباید برای هیچ هدف دیگری به جز کمک به مردم و حل مشکلات آن ها تولید شود.

اشتباه سوم در بازاریابی محتوا: عدم توقف در تولید محتوا

این که تمام زمان خود را صرف تولید محتوا در سایت و شبکه های اجتماعی کنیم به نظر شما برای ما چه باز خوردی دارد؟
من پنج مارکت را به طور همزمان در یک شرکت اداره می کردم. در فیس بوک شش تا هشت بار پست می گذاشتم، در توییتر نیز چهار تا پنج بار در روز پست می گذاشتم و حتی در اینستاگرام نیز به همین ترتیب فعالیت می کردم. تمام زمان من صرف بالا بردن تعداد مقالات شده بود تا بتوانم به واسطه ی تعداد مقالات زیادم دنبال کنندگان بیشتری را به دست بیاورم. اما در آخر این نوع فعالیت کردن من باعث شد، کار از بین برود و نتیجه معکوس بگذارد؛ زیرا من هیچ گاه فرصت نداشتم خود محتوایی که تولید می کنم را بررسی کنم و در نظر بگیرم، هدف من فقط تعداد بالای مقالات بود نه محتوای مقالات.

چگونه در بازاریابی محتوا باید این مشکل را رفع کرد؟

از آن به بعد، من به جای تولید محتوای انبوه کم تر تولید محتوا انجام دادم. اما زمان خود را به بالا بردن کیفیت مقالات صرف کردم تا اطمینان حاصل کنم که محتوایی که من تولید می کنم ارزش انتشار را داشته باشد و مخاطب نیز بتواند به خوبی با مقالات در سطح عمیق تری ارتباط برقرار کند.
بعد از آن، رقم همه چیز تغییر کرد! دنبال کنندگان من افزایش پیدا کردند و سایت ها، بلاگ ها و شبکه های اجتماعی رونق بیشتری گرفتند.

اشتباه چهارم در بازاریابی محتوایی: تمرکز بر روی بازاریابی محتوایی ویروسی

محتوای ویروسی محتوایی است که قابلیت انتشار و به اشتراک گذاشته شدن دارد. محتواهای جنجالی، اخبار داغ، شایعات و … قابلیت ویروسی شدن را دارند. اما این که تمام فکر خود را بر روی ویروسی شدن یک مقاله بگذاریم اشتباهی بیش نیست. این که یک محتوا ویروسی شود یا نه بسیار به نحوه نگارش و مهارت شما در بازاریابی محتوا بستگی دارد. اگر شما توانایی نوشتن محتوای جذاب، به کمک عناوین جذاب و متن روان و گیرا را داشته باشید درصد ویروسی شدن محتوای شما چند برابر می شود. اما اگر فقط قصدتان نوشتن مطلبی است که حتی ممکن است صحت چندانی نداشته باشد، از لحاظ علمی ثابت نشده باشد و صرفا هیجانی چند لحظه ای برای مخاطب داشته باشد، مطمئن باشید مخاطبان بسیار به رفتار و صداقت شما آگاه هستند و نه تنها این مقاله ی شما ویروسی نمی شود بلکه نسبت به دیگر مقالاتتان نیز بی اعتماد خواهند شد.

چگونه در بازاریابی محتوا باید این مشکل را رفع کرد؟

این که یک محتوا ویروسی شود یا نه دست نویسنده نیست بلکه این اتفاق زمانی می افتد که کاربران و خوانندگان تصمیم به ویروسی شدن یک مقاله بگیرند. در نتیجه به جای اینکه بازاریابی محتوا را به صورت ویروسی انجام دهید طوری بنویسید که واقعا مفید باشد و هم چنین کیفیت بالایی داشته باشد.

آمورش و نکات مهم بازاریابی محتوا

اشتباه پنجم در بازاریابی محتوا: هر محتوایی ارزش نوشتن ندارد

کلماتی که برای بعضی مقالات انتخاب می شوند و یا مقالاتی که ارزش و بار علمی خوبی ندارند نباید وقت شما را تلف کنند.
در هر حوزه ای که فعالیت می کنید به خوبی باید با تمام بخش های کارتان آشنا باشید. این بخش ها از پر اهمیت به کم اهمیت می رسند. لازم نیست برای بخش های کم اهمیت و یا بسیار پیش پا افتاده هم مقاله ای جدا تولید کنید.

چگونه در بازاریابی محتوا باید این مشکل را رفع کرد؟

می توانید مواردی که کوتاه و کم اهمیت تر هستند را در بخش هایی از مقالات دیگر بگنجانید و آن ها را به یکدیگر ارتباط دهید.
مقالات کم ارزشی که به سادگی هر کسی می تواند آن ها را بنویسد ارزش نوشتن و وقت گذاشتن برای تولید ندارند.

اشتباه ششم در بازاریبای محتوا: محدود کردن محتوا به یک کلمه کلیدی

در بازاریابی محتوا تنها اصل مهمی که باید همیشه در نظر داشت جذابیت نوشته است. تداخل بازاریابی محتوا با دیگر اصول برای تولید محتوا در صورت زیاده روی می تواند به متن آسیب برساند. مثلا رعایت اصول سئو برای محتوا بسیار عالی است اما نباید تمام تمرکز خود را بر روی استفاده از یک کلمه کلیدی خاص گذاشت ؛ زیرا تکرار زیاد کلمه مفهوم متن را تغییر می دهد و متن از حالت طبیعی خارج می شود. علاوه بر آن در صورتی که چگالی کلمات کلیدی بیش از حد باشد نه تنها به سئو سایت کمک نمی شود بلکه باعث می شود گوگل به آن محتوا هیچ اهمیتی ندهد.

اشتباه هفتم در بازاریابی محتوا: فرصت ها را تمام شده بدانیم

بازاریابی محتوا به هیچ وجه کاری کار محدود و زمان داری نیست. هیچ گاه برای بهبود متن ها دیر نیست همیشه می توان به سراغ مقالات رفت و آن ها را به روز رسانی کرد.
این که تصور کنیم همه ی افراد از ابتدا بازاریاب محتوا بوده اند تصوری غلط بیش نیست. اگر محتوایی دارید که می توانید آن را باز نویسی کنید و بازاریابی محتوا را در آن بیشتر اجرا کنید همین حالا دست به کار شوید. مقالات قدیمی ممکن است دیگر بازدیدی نداشته باشند و یا با متن کم و بی کیفیتی نوشته شده باشند.

چگونه در بازاریابی محتوا باید این مشکل را رفع کرد؟

من به تدریج دریافتم که اغلب می توان از به روز رسانی مقاله قدیمی تر نتایج بهتری به دست آورم نسبت به مقالاتی که به تازگی آن ها را نوشته ام. گوگل نیز به مقالات به روز رسانی شده بیشتر اهمیت می دهد نسبت به مقالاتی که به تازگی قصد دارند خودشان را به موتورهای جستجو ثابت کنند.

نتیجه گیری:
بازاریابی محتوا نقش بسزایی در رشد کسب و کارهای اینترنتی و هم همه کسب و کارهای دیگر خواهد گذاشت. محتوای اختصاصی تولید شده توسط شما می تواند سایتی با یک صفحه خالی و سفید را هم به گوگل مهم جلوه دهد.
اگر قصد دارید با کم ترین هزینه کسب و کار خود را از این رو به آن رو کنید تکنیک های بازاریابی محتوا را در نظر بگیرید تا خودتان را به همه و حتی موتورهای جستجو معرفی کنید.