لینک سازی خارجی

لینک سازی خارجی جزو موارد مهمی از سئو off page به شمار می رود که با وجود آن می توان به بهبود رتبه سایت بسیار کمک کرد.
به کمک لینک سازی خارجی می توان برای سایت به صورت مصنوعی اعتبار ایجاد کرد. به این مثال توجه کنید: محصولی جدید مانند لباسی که با پوشیدن آن در همان لحظه 3 سایز لاغرترمی شویم به بازار می آید. تبلیغات زیادی برای این لباس انجام می شود بیلبوردها و فضای مجازی همه پست هایی مربوط به این لباس به عنوان تبلیغ می گذارند. در چنین شرایطی حتی با وجود تبلیغات باز هم نمی توان به این لباس اعتماد کرد زیرا خوب بودن و مفید بودن آن نه برای شما و نه برای دیگران اثبات نشده است.
شرکت تولید کننده لباس به یکی از افراد سرشناس که مردم آن فرد را قبول دارند یکی از این لباس ها را هدیه می دهند تا مردم نظر آن فرد مشهور را در مورد لباس بشنوند و به آن لباس اعتماد کنند.
بعد از دیدن نظر فرد مشهور، افراد اعتماد بیشتری به مفید بودن لباس می کنند. در این بین شما فقط مطلع هستید که شرکت جدیدی با این مشخصات شروع به کار کرده است ولی با این حال آن قدر نتوانسته شما را تحت تاثیر قرار دهد. تا زمانی که دوستی که خیلی به نزدیک هستید به شما می گوید که این لباس را تهیه کرده است و واقعا سایز او در همان لحظه اول کم شده است. دیگر اطمینان شما بابت خرید لباس جلب می شود و می دانید که این لباس راه نجات سریع برای کم کردن سایز است. حال تصور کنید که از افراد خانواده و دوستان دیگری هم که آن ها را می شناسید باز هم این لباس تایید شود و آن ها از آن لباس استفاده کرده باشند. نظر مثبت آن ها روی نظر شما و اطمینان کردن بیشتر به آن محصول تاثیر مثبتی می گذارد.
مثال بالا تعریف ساده ای از لینک سازی خارجی است. لینک سازی خارجی یعنی :

• تایید سایت های دیگر نسبت به سایت ما برای گوگل
• اعتبار گرفتن از سایت های دیگر برای یک سایت
• ایجاد محبوبیت به کمک سایت های دیگر
• تلاش برای جلب رضایت گوگل به کمک لینک هایی که سایت های دیگر به یک سایت می دهند

این تعاریف همگی برای معرفی لینک سازی خارجی استفاده می شوند. External links یا لینک های خارجی به صراحت توسط کارمندان شرکت گوگل اعلام شده است که تاثیر بسیار خوبی در رتبه سایت خواهد گذاشت. اما منظور گوگل از لینک سازی خارجی لینک هایی است که خود کاربران با خواندن مطلب یا دیدن محصول از سایت شما در سایت دیگری یا شبکه های اجتماعی به دیگران پیشنهاد می دهند. از آن جایی که ممکن نیست این اتفاق با تعداد زیاد بیفتد سایت ها برای ایجاد محبوبیت، اقدام به لینک سازی خارجی و ایجاد محبوبیت به صورت مصنوعی می کنند.

لینک سازی خارجی

نکات مهم در مورد لینک سازی خارجی (External links)

لینکی که از داخل یک سایت به آدرس دیگری غیر از دامنه اصلی سایت داده می شود لینک خارجی است؛ در نتیجه اگر لینک سایت را در (سایت، بلاگ، انجمن، نظرسنجی سایت ها و شبکه های اجتماعی) قرار دهیم لینک سازی خارجی انجام داده ایم.

گوگل همان طور که اعلام کرده است به لینک سازی خارجی اهمیت می دهد، اگر متوجه شود سایتی لینک سازی خارجی انجام داده است آن سایت را پنالتی خواهد کرد. ایجاد محبوبیت مصنوعی و امتیاز گرفتن از الگوریتم های گوگل در این سال ها برای گوگل معذل بزرگی بوده است و به همین دلیل الگوریتمی ساخته است که فقط مسولیت نظارت بر سایت ها در زمینه لینک سازی خارجی را انجام می دهد.

الگوریتم پگوئن به شدت در کار خود جدی است و در صورتی که احساس کند سایتی در حال لینک سازی است و یا به سایت های دیگر لینک می فروشد را جریمه یا پنالتی می کند.

اما با این حال راه حل ها و ترفندهایی برای دور زدن قوانین الگوریتم پنگوئن وجود دارد. اگر تمام اصول کار کردن خود را بر پایه ی این جمله (کاربری که از محتوای سایت خوشش آمده و به طور طبیعی تصمیم گرفته است آن را با دیگران به اشتراک بگذارد) قرار دهید بسیاری از مشکلات حل می شود.

در سایت نت فالور ما مقاله ای با موضوع معرفی ابزارهایی برای تشخیص پنالتی شدن داریم که پیشنهاد می کنم آن مقاله را هم مطالعه کنید تا بدانید در زمانی که گوگل سایت را پنالتی می کند چه کاری باید کرد.

سه راه کار گوگل برای تشخیص سایت هایی که لینک سازی خارجی انجام می دهند را در ادامه به شما خواهیم گفت تا اگر قصد داشتید که لینک سازی کنید حتما این نکات را به یاد داشته باشید:

1. سایت های مرتبط

یکی از راه کارهای گوگل برای تشخیص سایتی که لینک سازی خارجی انجام داده است، لینک گرفتن یک سایت از سایتی است که در حوزه کاری خود نبوده است. در نتیجه حتما به این موضوع اهمیت دهید و از سایت هایی که موضوع مرتبطی با سایت شما ندارند لینک نگیرید. به طور مثال سایتی که در زمینه آموزش سئو فعالیت می کند نمی تواند از سایت هایی که خرید و فروش اتومبیل انجام می دهند لینک بگیرد. گوگل به راحتی متوجه تقلبی که صورت گرفته است خواهد شد و سایت را پنالتی می کند.

2. زبان مرتبط

سایت ها در هر کشوری با توجه به زبان آن کشور بارگذاری می شوند. البته سایت های چند زبانه ای هم هستند که فعالیت جدی ای دارند ولی با این حال برای لینک گرفتن از دیگر سایت ها یا بلاگ ها سایت های هم زبان با سایت خود را انتخاب کنید. اگر هم قصد داشتید از سایت های خارجی لینک بگیرید این میزان باید برابر 1/. از تعداد لینک های دیگر باشد. به طور مثال سایتی که به زبان فارسی فعالیت می کند در صورتی که از سایتی با زبان ژاپنی لینک بگیرد گوگل به سایت شک خواهد کرد و اگر این تعداد افزایش یابد قطعا سایت پنالتی خواهد شد.

3. اعتبار سایت

شاید تا این قسمت از مقاله تصور کرده باشید که هر سایتی را می توان برای لینک گرفتن انتخاب کرد و گوگل نیز با همین کار به رتبه سایت شما جایگاه بهتری می دهد.
اما این طور نیست. باز هم به سراغ مثال ابتدای مقاله برای خرید لباس جدید می رویم. شما به محصولی که نمی شناختید بعد از مدتی اعتماد کردید چون افرادی که برایتان قابل اعتماد بودند آن محصول را تایید کردند. اگر در اطرافیان خود کسی را دارید که همیشه عادت دارد پول خود را بیهوده خرج کند و هر چیز غیر ضروری ای را بخرد قطعا تایید این فرد آن چنان تغییری در اعتماد شما به آن محصول جدید ایجاد نمی کرد.
گوگل نیز همین طور است. سایت هایی که از نظر گوگل سایت خوبی هستند و مدت زیادی به فعالیت پرداخته اند سایت هایی هستند که می توان از آن ها لینک گرفت.
حالا این سوال پیش می آید که از کجا بفهمیم که یک سایت امتیاز خوبی از نظر گوگل دارد؟ در ادامه مقاله به این سوال پاسخ خواهیم داد.

Page authority چیست؟

Page authority عددی است که برای امتیاز دهی به سایت ها استفاده می شود و تقریبا می توان گفت که جایگزین پیج رنک گوگل شده است. امتیاز Page authority عددی از 0 تا 100 است که هر چه عدد به 100 نزدیک تر باشد سایت اعتبار بیشتری دارد. سایت MOZ ابزاری آنلاین در رابطه با تشخیص اعتبار سایت برای کاربران ایجاد کرده است که با کمک این ابزار به سادگی می توانید میزان اعتبار یا Page authority هر سایتی را تشخیص دهید.
علاوه بر سایت MOZ سایت های دیگری هم برای تشخیص میزان Page authority ابزارهای آنلاین ارائه کرده اند که در مقاله پیج آتوریتی چیست؟ به طور کامل به این موضوع پرداخته ایم.

در نتیجه به کمک Page authority می توان فهمید که از چه سایت هایی لینک بگیریم که گوگل آن ها را تایید می کند. البته این معیار، معیاری جهانی است که اگر سایتی دارای Page authority نزدیک به 50 هم باشد به معنی سایتی بسیار خوب به حساب می آید.

انواع لینک سازی خارجی

لینک سازی خارجی همانطور که گفتیم لینکی است که از یک سایت به دامنه ای غیر از سایت اصلی داده می شود. حالا باید دانست که چگونه لینک های خود را در بلاگ ها، انجمن ها و سایت ها قرار دهیم؟

1. آدرس مستقیم

می توان توضیح کوتاهی از مقاله را در بلاگ، شبکه اجتماعی، سایت و … قرار داد و لینک مقاله را به صورت کامل در ادامه قرار داد تا کاربران و ربات های گوگل را به لینکی که قرار داده ایم دعوت کنیم.

2. انکر تکست

انکر تکست ها کلماتی هستند که به صفحه ی دیگری لینک می شوند. گوگل کاملا به مفهوم و ارتباط صفحه لینک شده با متن پی می برد و در صورتی که انکر تکست و آدرس جدید به سایت لینک دهنده ربطی نداشته باشد سایت را پنالتی خواهد کرد.
به طور مثال در انجمنی که در مورد آموزش طراحی سایت صحبت می شود متنی هم گذاشته شود که در مورد طراحی سایت است. در آن مقاله کلمه ای مثل (طراحی لوگو) در محتوای متن وجود دارد و اگر این کلمه را به سایتی که خرید خودرو انجام می دهد لینک دهند قطعا گوگل با این کار برخورد خواهد کرد و متوجه تقلبی که صورت گرفته است می شود.
در نتیجه حتما توجه داشته باشید که مانند کاربری که واقعا قصد دارد مقاله مفیدی را با دیگران به اشتراک بگذاری رفتار کنید.

نتیجه گیری:

لینک سازی خارجی عملیاتی است که به کلی می تواند رتبه سایت را بهبود بخشد و به سایت کمک کند جایگاه خود را در رتبه های اول گوگل حفظ کند در نتیجه با روش های مختلفی در لینک سازی خارجی مثل بک لینک، رپورتاژ و تبلیغات کلیکی می توانید از شرکت های دیگری بخواهید که لینک سایت شما در سایت های مرتبط قرار دهند تا از اعتبار سایت آن ها مطابق الگوریتم های گوگل استفاده کنید.